Intunex Oy

20 parasta web-työkalua liiketoiminnan tukena

Nyt kun Intunexin ensimmäinen kokonainen vuosi on onnistuneesti takana päin ja entistä onnekkaampi vuosi alkamassa, halusin jakaa kokemukseni hyödyllisimmistä web-sovelluksia liiketoiminnan tukena oman start-up yritykseni näkökulmasta. Toivon, että kokemuksistani on hyötyä muille aloittaville ja miksei vähän kokeneemmillekin yrityksille. Listaamani työkalut ovat joko ilmaisia tai hyvin edullisia ja tuovat selvää lisäarvoa yritykseni liiketoimintaan.

1. WordPress

Wordpress

WordPress on ilmainen blogialusta, jonka avulla voit luoda yrityksellesi blogin lisäksi myös helposti ylläpidettävät ja päivitettävät kotisivut. Blogin avulla kotisivuille voi tuottaa jatkuvasti uutta mielenkiintoista sisältöä ja saada näin ihmisiä palaamaan yrityksen kotisivullesi uudestaan. Lisäämällä blogiin sopivan sisällön jakamispainikkeen, sivustollasi vierailevat ihmiset voivat jakaa mielenkiintoista sisältöäsi muihin sosiaaliseen median verkostopalveluihin kuten Twitteriin ja Facebookiin. Tämä tuottaa taas lisää lukijoita ja kävijöitä kotisivulle, ja yrityksen tunnettuus paranee.

2. MediaWiki

Mediawiki

Mediawiki on ilmainen ja vankka wiki-ohjelmisto. Kyseessä on sama ohjelmisto, jolla tietosanakirja Wikipedia on toteutettu. Mediawiki toimii myös joustavana ja kätevänä yrityksen tietämyksen hallinnan ratkaisuna. Yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitetun wikin voi laittaa salasanojen taakse, jolloin ainoastaan halutut henkilöt pääsevät tietoon käsiksi.

Tiedon tuottaminen wikillä on huomattavasti nopeampaa, helpompaa ja tehokkaampaa kuin lähettelemällä word-dokumentteja sähköpostitse. Tieto ei ole yksittäisten ihmisten hallussa tai sähköpostikansioissa, vaan kaikkien yhteisesti ylläpidettävissä ja hyödynnettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.

Samalla ohjelmalla voi perustaa myös avoimia wikejä ja osallistaa vaikka asiakkaita yhteiseen tiedon tuottamiseen ja jakamiseen.  Rajat ylittävästä yhteistyöstä ja tiedon jakamisesta tulee näin helppoa ja vaivatonta. Sivuista löytyy historiatiedot, rakenteen voi täysin vapaasti muokata, sivuihin voi liittää kuvia ja muita tiedostoja, sivut voi laittaa seurantaan ja saada muutoksista sähköposti-ilmoitukset.

3. Google Docs

Google Docs

Google Docs tekee perustoiminnoiltaan sen mitä Word, Powerpoint ja Excelikin, mutta ilmaiseksi. Ihan kaikkia hienouksia Google Docs ei tarjoa, mutta on ylivoimaisesti parempi siinä, että voit jakaa dokumentit kenen kanssa haluat ja työstää yhtä samaa dokumenttia usean ihmisen kanssa. Eikä dokumentteja tarvitse lähetellä sähköpostitse ja ihmetellä, mikä versio dokumentista on kenenkin hallussa. Viimeisin versio on aina yhdessä paikassa, ja kaikki voivat työstää yhtä ja samaa dokumenttia silloin kuin haluavat.

Google Docsien Spreadsheetillä voi lisäksi toteuttaa kätevästi erilaisia kyselyitä tai kartoituksia. Valmiita kysymysmuotoja on runsaasti ja kyselylomakkeen laatiminen on todella helppoa. Vastaukset menevät suoraan taulukkoon, joista muodostuu automaattisesti perusyhteenvedot ja -graafit.

4. Twitter

Twitter

Twitter on työkalu, jonka avulla maailma avartuu ja pienenee alle 140 merkin pituisten viestien avulla. Twitterin avulla voi pitää yhteyttä kollegoihin, luoda uusia suhteita ja verkostoitua huomattavasti nopeammin, joustavammin ja laajemmin kuin miten se muuten olisi mahdollista. Twitterissä kuulee, mitä maailmalla juuri tällä hetkellä puhutaan sinua kiinnostavista aiheista. Voit seurata, mitä oman alasi maailman arvostetuimmat asiantuntijat parhaillaan ajattelevat. Kohtaat uusia innostavia persoonia, tutkijoita, kollegoita, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Teet yhteistyötä muiden yrittäjäkollegoiden kanssa ja seuraat ”liveraportteja” eli reaaliaikaista raportointia mielenkiintoisista tapahtumista ja oman alan konferensseista. Ja paljon muuta.

Parhaan hyödyn Twitteristä saa irti vasta ottamalla käyttöön jonkun desktop-sovelluksen, jonka avulla informaatiotulvan saa hallintaan. Itse käytän Tweetdeck:iä, joka on monen mielestä paras vaihtoehto.  Tweetdeckissä voi ryhmitellä seurattavia ihmisiä ryhmiin ja jakaa ryhmien viestivirran eri kolumneihin. Minulla on lisäksi omat kolumnit tärkeille hakusanoille kuten ”Intunex”. Näin saan heti tiedon, jos joku puhuu (tweettaa) jossain päin maailmaani yrityksestäni. Parhaimmillaan tämä mahdollistaa nopean reagoinnin ja vuorovaikutuksen ihmisten kanssa, jotka keskustelevat yrityksestäsi tai tuotteestasi. Tweetdeckillä omat viestit onnistuu jakamaan samalla muihinkin sosiaalisen median verkostoihin kuten Linkedin:iin ja Facebookiin. Liikkeellä ollessani käytän Twitteriä puhelimestani hyödyntämällä dabr.co.uk mobiilisovellusta.

Jos tuotat ja jaat kiinnostavaa tietoa, saat seuraajia ja rakennat luottamusta ja rakennat omaa asiantuntijaidentiteettiäsi. Olemalla avoin, aito ja vuorovaikutteinen, pääsee osallistumaan aktiivisesti oman alan ammatilliseen keskusteluun. Yrityksen vetäjänä voi pitää silmät auki myös potentiaalisille työntekijöille.

5. Delicious

Delicious

Delicious on sosiaalinen kirjanmerkkipalvelu, jonka avulla voi merkitä kiinnostavia www-sivuja itselleen muistiin ja jakaa niitä samalla kollegoiden kanssa. Hyvien linkkien löytäminen ja tallentaminen yhteisöllisesti on huomattavasti tehokkaampaa, helpompaa ja hauskempaa. Voit pyytää vaikka kaikki kollegasi jakamaan kiinnostavia linkkejä kanssasi.

Lisäksi Firefox-selaimeen on tarjolla kätevä delicious-lisäpalikka, jolla sivun muistiin merkitseminen ja jakaminen kollegoille tapahtuu muutamassa sekunnissa ja parilla napin painalluksella. Merkitsemällä muistiin laitettavat sivut tageilla eli avainsanoilla, sivut löytyvät myöhemmin nopeasti ja helposti hakusanoilla.

6. iGoogle

iGoogle

Kiinnostavien blogien ja uutisten seuraaminen veisi aivan liian paljon aikaa, jos joutuisi menemään erikseen kullekin sivulle tarkistamaan, onko sinne tullut uusia päivityksiä. Sen takia tarvitaan verkkosyötteenlukija, joka tekee tämän käyttäjän puolesta. Itse käytän iGooglea, joka on henkilökohtainen Google-etusivu, johon helppo koota kaikki seuraamansa uutis- ja blogisyötevirran. Yhdellä silmäyksellä pystyn katsomaan, mitä kiinnostavaa seuraamissani lähteissä on.  iGoogle toimii selaimeni kotisivuna, josta on nopea suunnistaa eteenpäin. Googlen hakutoiminnot ja kaikki muutkin palvelut ovat kätevästi samalla sivulla.

Luonnollisesti kannattaa huolehtia, että myös omasta blogista on helppo tilata uutissyöte, jonka kiinnostuneet lukijat voivat tilata omaan syöteenlukijaansa.

7. Google Alerts

Koska aika surffata netissä ja etsiä kiinnostavia uutisia ja blogeja on rajallinen, kannattaa ottaa avuksi Google Alerts, joka tekee tämän työn puolestasi. Google Alerts tiedottaa sähköpostitse uusista relevanteista google tuloksista (www-sivuista, blogeista, uutisista, videoista) määrittämiesi hakusanojen pohjalta. Voit monitoroida mitä keskustelua käydään jostakin tietystä aiheesta, tuotteestasi, yrityksestäsi tai vaikka kilpailijastasi. Pysyt ajan hermolla ja pystyt seuraamaan, mitä liiketoimintasi kannalta keskeisistä asioista puhutaan ja reagoimaan liiketoimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja uusiin ilmiöihin.

8.    Facebook-fanisivut

Facebook

Facebook-fanisivujen avulla voi luoda yritykselle, tuotteelle, palvelulle tai brändille oman sivun, johon Facebook-käyttäjät voivat liittyä faneiksi. Fanisivu on helppo tapa pitää yhteyttä kaikkiin yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostuneisiin ihmisiin, jotka käyttävät Facebookia. Se tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutteiseen kanssakäyntiin yrityksestäsi kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Parhaimmillaan yrityksesi faneista voi tulla neuvonantajia, joilta voi kysyä ideoita, kommentteja ja palautetta vaikkapa yrityksen tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Fanisivuilla voi jakaa yrityksen kuulumisten ja uutisten lisäksi myös muuta sisältöä, kuten videoita ja kilpailuja. Fanisivujen kautta yrityksen uutiset ja statuspäivitykset näkyvät kunkin fanin etusivuilla. Tästä syystä kannattaa tarkkaan harkita, missä määrin tätä kanavaa aikoo käyttää mainoskanavana.

Mainostamisen sijaan Facebook-fanisivut kannattaa nähdä välineenä verkostoitumiseen, vuorovaikutukseen, yhteydenpitoon ja tiedon jakamiseen. Aidolla ja avoimella vuorovaikutuksella yrityksesi palveluista kiinnostuneet asiakkaat löytävät myös yrityksen kotivuille, joka on parempi paikka myyntiesityksille. Itse yritän panostaa siihen, että yritykseni kotisivuilla käy selkeästi esiin, mitä olen myymässä ja mitä hyötyä asiakas siitä saa.

9. LinkedIn

Linkedin

Linkedin on ammattimainen käyntikorttisi ja CV:si verkossa. Sen avulla teet näkyväksi aikaisemman työkokemuksesi, koulutuksesi, osaamisesi, aikaansaannoksesi ja kiinnostuksen kohteesi. Pyytämällä suositteluja asiakkailta, kollegoilta, esimiehiltä ja yhteistyökumppaneilta saat referenssejä osaamisellesi. Linkedin:ssä voi verkostoitua niin kollegoiden, yhteistyökumppaneiden kuin asiakkaiden kanssa ja löytää uusia. Viikkomeilissä kuulet verkostosi viimeisimmät ammatilliset uutiset ja päinvastoin. Linkedin on myös erinomainen väline rekrytointiin, kun etsit tiimiisi vahvistusta. Lisäksi siellä on lukuisia ammatillisia ryhmiä, joissa voi osallistua asiantuntijakeskusteluun oman alasi liittyvissä teemoista.

Parhaimmillaan Linkedin tukee ammatillisen profiilin kehittymistä, synnyttää luottamusta sekä auttaa verkostojen rakentamisessa. Sen sijaan Linkedin profiilin puuttuminen voi herättää kysymyksiä, miksei sinusta tiedetä mitään.

10. Slideshare

Slideshare

Slideshare on erinomainen väline esitysmateriaalin jakamiseen. Jos teet esityksiä Powerpointilla, voit laittaa sen helposti jakoon Slideshare-palvelun avulla, joko julkisesti tai vain tietyille käyttäjille. Slideshare-esityksen voi helposti myös upottaa blogiin tai wikiin. Näin tuotat näyttävää ja helposti jaettavaa sisältöä yrityksesi kotisivuille. Slidesharesta löydät muiden oman alasi ammattilaisten esityksiä, joista parhaimmillaan voi saada paljon uutta tietoa ja uusia ajatuksia. Muiden tekemiä esityksiä voi kommentoida ja merkitä suosikkeihin. Jakamalla tietoa avoimesti, rakennat omaa asiantuntijuuttasi ja tunnettavuuttasi ja pääset osalliseksi alan ammatillista keskustelua. On itsestä kiinni tyytyykö seuraamaan muita vai uskaltaako rohkeaksi ottaa osaa keskusteluun tai ryhtyä jopa suunnannäyttäjäksi.

11. Prezi

Prezi

Prezi on esitystekniikan uusi sukupolvi. Perinteisen lineaariseen kalvosulkeisten sijaan Prezi tarjoaa näyttävän kolmiulotteisen maailman, jossa esitykset saavat kirjaimellisesti uuden ulottuvuuden. Tästä huolimatta Preziä on varsin helppo oppia käytämään. Prezi toimii palveluna verkossa ja sille on nopeasti syntynyt suuri käyttäjämäärä ympäri maailmaa. Prezillä voit jakaa esityksen halutessasi koko maailman kanssa, vain tietyille henkilöille tai pitää vain ihan itselläsi ja ladata se omalle koneellesi.

12. Skype

Skype

Ketterässä yrityksessä ei ole aikaa hukattavaksi. Eikä rahaa kannata hukata turhaan matkusteluun. Onneksi palaverit voi järjestää ajasta ja paikasta riippumatta Skypen avulla. Skypellä hoituu videopuhelut, konferenssipuhelut ja halutessa muukin pikaviestintä. Skypen avulla säästyy selvää rahaa ja aikaa. Toiminta nopeutuu ja tehostuu, ja yrityksestä tulee joustavampi ja ketterämpi.

13. Flickr

Flickr

Flickr on ilmainen kuvien jakopalvelu. Sen lisäksi, että voit perustaa itsellesi tai yrityksellesi oman tilin, jossa voit jakaa yrityksesi kuvamateriaalia, voit etsiä muiden käyttäjien kuvia. Flickrissä on paljon sellaisilla Creative Commons-lisenssillä varustettuja kuvia, jotka sallivat kuvien hyödyntämisen ja käyttämisen esimerkiksi omilla kotisivuilla, esityksissä ja materiaaleissa.

14. Youtube

YouTube

Youtube on videoiden säilytys ja jakopalvelu. Videot on helppo upottaa yrityksen kotisivuille tai blogiin. Tekemällä oman tuote-esittelyn tai koostevideon yrityksesi järjestämästä tapahtumasta, saat merkittävästi lisää elävyyttä omille www-sivuillesi. Muut käyttäjät voivat linkittää videota eteenpäin Facebookiin ja muihin sosiaalisen median verkostopalveluihin. Youtube:ssa voit seurata kävijämääriä, videosi saamia suosituksia ja arvosteluja jne. Ihmiset katsovat huomattavasti mieluummin lyhyen kahden minuutin videon, kuin lukevat puuduttavia manuaaleja ja tylsiä tuote-esitteitä.

15. Yammer

Yammer

Yammer on loistava työkalu oman tiimin sisäisenä pikaviestimenä, samaan tapaan kuin käyttää Twitteriä julkisesti. Avointa viestivirtaa ei ole, vaan ainoastaan ne käyttäjät, joilla on yrityksen sähköposti, voivat nähdä viestit. Yammeriin on myös todella kätevä Firefox-liitännäinen, jolloin ”Yam” viestit ponnahtaa pieneen ikkunaan selaimen oikeaan ala-laitaan. Myös viestien lähettäminen ja vastaaminen onnistuu samasta selaimen pluginista. Nopeasti reagointia tarvittavat asiat on helpointa välittää Yammerin kautta, kuin kuormittaa niillä sähköpostia. Myös Yammer on helppo, kätevä ja perustoiminnoiltaan ilmainen.

16. Doodle

Doodle

Doodle on nerokas ja yksinkertainen työväline tapaamisten ja palaveriaikojen sopimiseen. Kaikilla meistä on kokemuksia siitä, miten vaikeaa on löytää yhteisesti sopiva aika edes muutamalle ihmisille. Tapaamisen sopiminen saattaa vaatia kymmenien sähköpostien lähettelyn, joka kuormittaa kaikkien aikaa.  Doodlella tämä vaiva yksinkertaisesti poistuu. Määrität vain vaihtoehtoiset päivät ja ajankohdat Doodleen, lähetät linkin kaikille kutsutuille ja jokainen käy ruksimassa itselleen sopivat ajankohdat. Tapaamisajankohta voidaan sopia sen perusteella, johon on tullut eniten vihreitä rukseja. Doodle vähentää tapaamisen sopimiseen kuluvan ajan murto-osaan perinteisistä tavoista.

17. DimDim

DimDim

Jos tarvitsee Skypea kattavampaa videokonferenssipalvelua, niin yksi hyvä vaihtoehto on DimDim. Sen avulla voi jakaa oman tietokoneen näytön muiden neuvotteluun osallistuvien kesken. Esimerkiksi tuotekehityspalaveri, jossa pitää esitellä kehityksen tuloksia muille verkon välityksellä, onnistuu hyvin Dimdimin avulla. Samalla säästää aikaa ja rahaa.

18. Scrumy

Scrumy

Scrumy on pienille ryhmille ja tiimeille soveltuva yksinkertainen ja helppokäyttöinen projektinhallintaohjelma, joka perustuu löyhästi nk. scrum-projektinhallintamenetelmään, jota käytetään ketterässä ohjelmistokehityksessä. Scrumyn avulla isompien kokonaisuuksien hallinta helpottuu jakamalla työ osa-alueisiin ja edelleen yksittäisiin tehtäviin, joita voi antaa tehtäviksi tietyille henkilöille. Kukin tehtävä on erillisellä ”muistilapulla”, joita siirellään projektipöydällä sitä mukaan kun tehtävä edistyy ja tulee valmiiksi. Backlogissa pidetään listaa kaikista tehtävistä, jossa ne luokitellaan tärkeysjärjestykseen. Scrymista on ilmainen (avoin) versio ja maksullinen versio, jossa on salasanojen taakse laittamiseksi tukku lisäominaisuuksia.

19. Bantamlive

Bantamlive

Bantamlive on uusi sosiaalinen asiakashallinta- ja projektinhallintajärjestelmä, joka pitää sisällään myös Yammerin kaltaiset pikaviestitoiminnot. Bantamlive on vielä meillä vasta kokeilukäytössä, mutta ensivaikutelmaltaa vaikuttaa erittäin lupaavalta. Erityisesti olen kiinnostunut hyödyntämään työkalua yhteisöllisenä asiakashallintatyökaluna, johon voin liittää myös asiakasprojektien hallintaan liittyviä prosesseja. Työkalussa yksi hienoimmista toiminnallisuuksia on integraatiopinnat Twitteriin.

20. Arkhimedes ja verkkolaskut.fi (muokattu 24.1.2010)

Verkkolaskut.fi

Yrittäjälle yksi mieluisimmista puuhista on tietenkin laskun lähettäminen. Nyt laskujen lähtettämisessä ollaan myös kovaa vauhtia siirtymässä verkkolaskuihin. Jotkut asiakkaista vaatii, että laskut pitää lähettää sähköisessä muodossa. Verkkolaskujen käyttöönotto on kuitenkin tuntunut  hankalalta operaatiolta, joka maksaa rahaa ja aikaa sekä vaatii uusien ohjelmistojen asentamista.

Ensimmäinen verkkolaskutuspalvelu, jota kokeilin oli pettymys käytettävyydeltään. Sitten kokeilin käytössäni olevan Arkimedes taloushallintaohjelmistoa, joka toimii yhdessä verkkolaskuoperaattorina toimivan Maventa Oy:n verkkolaskut.fi kanssa. Tein laskun normaaliin tapaan ja klikkasin verkkolaskupainiketta ja homma toimi loistavasti.

Arkhimedeksen kanssa toimiva Maventa tuntee automaattisesti, onko vastaanottajalla mahdollisuus ottaa vastaan sähköisiä laskuja. Mikäli ei ole, lasku välitetään asiakkaan sähköpostiin, josta asiakas voi noutaa laskun esim. PDF-tiedostona. Toinen vaihtoehto on, että lasku välitetään Maventasta Itellan iPost-palveluun, jossa lasku tulostetaan, kuoritetaan ja lähetetään asiakkaalle postitse automaattisesti.

Yksi vaihtoehto Arkhimedekselle ja Maventalle on Norfellon tarjoamat laskulle.fi ja postita.fi palvelut, jotka vaikuttavat myös hyviltä, mutta minulla ei ole niistä kokemusta.

Jaa

About Janne Ruohisto

Janne Ruohisto, M.Ed., is the CEO and founder of Intunex. His background is in human resource development and talent management with a broad experience in utilizing information technology. Janne has participated in developing several web-based applications and collaborative environments to support learning and professional development since 1999. He started Intunex in 2008 with a mission is to help people work smarter together.
Posted on Tam 3rd, 2010 Uncategorized  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,

22 Comments

  1. Kiitos tästä bloggauksesta. Kerrassaan mainio!

  2. Tuija Marstio

    Tämä on oikein hyvä – nasevaa tekstiä tiiviissä pakkauksessa.

  3. Janne Ruohisto (Author)

    Kiitos oikein paljon kommenteista Tuija ja Nettimuori!

  4. Moi! Listassasi ei ole ainakaan vielä Google Wavea. Onko sinulla siitä kokemusta tai mielipiteitä ilman kokemusta? :)

  5. Janne Ruohisto (Author)

    Olen Google Wavea testaillut, mutta en päässyt vielä sinuiksi sen kanssa.

    Kaikessa monipuolisuudessaan käyttöliittymä on mielestäni hieman vaikea. Varsinkin ikkunoiden scrollaus-palkki aiheuttaa harmaita hiuksia. Kun osallistuin ”Ensimmäinen julkinen suomalainen veivi”-nimiseen veiviin, koko kone jumitti pahasti, koska käyttäjiä oli niin paljon.

    Ilmeisesti palvelua kuitenkin edelleen kehitetään ja sen ympärille rakennellaan uusia klientteja, joten ehkä käyttökokemus siitä vielä sitten paranee. Kokeilen mielelläni kaikkea uutta, mutta käyttöön otan vain selvään tarpeeseen. Tällä hetkellä en koe tarvetta Google Wavelle, tai ole keksinyt miten voisin tehostaa sillä omaa, tiimini tai yritykseni toimintaa.

    Kuulen mielelläni toisenlaisia kokemuksia ja esimerkkejä!

  6. Asiallinen ja selkeä lista, mutta pitää tarttua hieman tuohon iGoogleen, koska se voi RSS-syötteiden tapauksessa johtaa ihmisiä harhaan ja epätoivoon.

    En usko, että iGoogle itsessään sopii syötteenlukijaksi kovin hyvin – ellei lue kuin paria syötettä – eikä se sellaiseksi toisaalta ole edes tarkoitettukaan.

    iGooglen tehtävänä on kerätä virtuaalinen työpöytä mm. käyttäjän käyttämistä Google-työkaluista kuten Kalenterista, YouTubesta ja esim. Latitude-karttapalvelusta sekä myös Google Readeristä joka on siis erillinen RSSn lukupalvelu – työpöytä on muokattavissa oman maun mukaan ja mukaan voi liittää mm. pieniä pelejäkin (http://www.google.com/ig/directory?root=/ig&dpos=top).

    Yritin kerran käyttää tätä syötteiden lukemiseen, mutta se ei jaottele niitä yhtä hyvin kuin Google Reader.

    iGooglea voisikin siis verrata pikemminkin Netvibes- tai Pageflakes-palveluihin ja selkeyden ja helppouden nimissä RSS-syötteet kannattaisi lukea jollain sitä varten tehdyllä palvelulla, koska niissä on usein myös erilaisia lajittelu- ja kansiointimahdollisuuksia. Itse käytän tuota nimenomaista Google Readeriä sen helppouden vuoksi ja siksi, koska sen kautta voin jakaa oman RSS-syötteeni (http://www.google.com/reader/shared/Imperfectus)ja muut Google Reader-käyttäjät voivat seurata minua ja minä heidän RSS-lukemisiaan.

  7. Loistava lista – tähän ei ole ainakaan minulla mitään lisättävää.

  8. Janne Ruohisto (Author)

    Marko: Kiitos asiantuntevasta kommentista! Tarkennuksestasi voi olla monelle hyötyä.

    Olen myös kokeillut Google Readeria, mutta en päässyt sen kanssa sinuiksi. Tuntui liian vaikealta ja sekavalta. iGoogle sen sijaan tuntui heti helppokäyttöiseltä ja visuaalisesti miellyttävältä.

    iGoogle toimii minun tarpeisiin myös syötteenlukijana. Seuraan aktiivisesti vain noin 10 blogia sekä itselleni tärkeimpiä uutisia. iGoogle etusivulta näen kaikki uusimmat otsikot seuraamistani lähteistä. Plusmerkkiä klikkaamalla pääsen näkemään kiinnostavan kirjoituksen ingressin. Jos juttu on mielenkiintoinen, klikkaan otsikkoa ja menen lukemaan jutun alkuperäiselle sivulle.

    iGooglessa voisi myös ryhmitellä syötteitä eri välilehdille. Käytännössä olen toistaiseksi käyttänyt vain etusivua, koska ei ole aikaa seurata kuin tärkeimpiä lähteitä. En ole lisännyt iGoogle etusivulle mitään turhia vimpaimia tai pelejä.

    iGoogle on selaimeni etusivu, joten siitä on helppo myös googlettaa ja suunnistaa muihin käyttämiini Googlen palveluihin.

    Mutta tosiaan, Google Reader on varmastikin monipuolisempi syötteenlukija; varsinkin jos on syötteiden tehokäyttäjä. Minulle kuitenkin on riittänyt iGoogle ja se tuntui minusta helppokäyttöisemmältä. Siinä, mikä on helppokäyttöistä, on osittain makuasia.

  9. Jep tuo on aika OK juuri tuollaisessa käyttötapauksessa josta mainitsit.

    Itselläni on Readerissä n. 160 erilaista RSS-feediä joita olen lajitellut erillisiin kansioihin kuten esim. Social Media, News, Regulars, Fun, Blogs, Blogs (Finnish), Africa.

    Kokeilin joskus iGooglella (ja mainitsemallani Netvibesilla) tällaista määrää, mutta ei siitä tullut oikein mitään. Ehkä ei vaan pitäisi olla niin kiinnostunut eri aiheista. :)

  10. Satu Luoma

    Hyvä paketti erilaisia työkaluja!

    Jäin miettiämään MediaWikin salasanoja. Onko sinulla tietoa, onko siihen lisätty jo sisäisten salasanojen ominaisuus? Aiemmin MediaWikissä wikin sisälle ei ole saanut tehtyä salsanalla suojattuja suppeampia suojattuja alueita tai yksittäisiä wikisivuja. Tämä on koettu joissain yhteisöissä ongelmaksi, koska kaikkea tietoa ei haluta paljastaa koko yhteisölle. Toisaalta kokonaan toisen wikin perustaminen olisi ollut turhan kankea ratkaisu.

  11. Janne Ruohisto (Author)

    Satu: Ei ole itseasiassa ajankohtaista tietoa tuosta MediaWikin mahdollisuudesta tehdä suljettuja alueita. Meillä Mediawiki on käytössä yrityksen yhteisen tietämyksen hallinnan paikkana, jossa kaikki näkevät kaiken tiedon. Hyvin matalahierarkinen organisaatio!:)

    Tieto pysyy ajantasalla, kaikki pääsee siihen käsiksi, on helppo muokata ja työstää yhdessä. Yrityksen tietämys tallentuu. Tieto ei jää vain ihmisten päähän ja epämääräisiin dokumentteihin.

    Toistaiseksi meillä ei ole ollut tarvettä tehdä wikin sisälle suojattuja alueita. Meillä on kuitenkin yksi erillinen suljettu wiki liiketoimintasuunnitelmalle, joka on myös MediaWikille tehty, jota on hyödynnetty mm. tiedon jakamiseen rahoittajille.

    Lisäksi meillä on oma sosiaalinen intra, jossa on profiilisivut, ryhmät, pikaviestintä, keskustelualueet. Sitä käytämme keskusteluihin, ideointiin yms. joka Mediawikillä ei ole niin helppoa. Siellä pystyy tekemään myös suljettuja ryhmiä.

  12. Vau!
    Kiitos tosi hyvästä listasta.
    Erityisesti tuo Bantamlive vaikuttaa kiinnostavalta.

  13. Eve

    Kiitoksia niin paljon, että riittää. On todella valaiseva yhteenveto.

  14. GDocsin voi kollaboratiivisen _tekstin_ tuottamisen osalta korvata Etherpadilla, joka on niin paljon reaaliasikaisempi, että toisten läsnäoln tuntee. Sopii erinomaisesti skypekonffapuheluiden yhteiseksi muistioksi. Opensource softan voi asentaa itselleen.

  15. Jaana

    Kiitos hyvistä vinkeistä!
    Miten on löytyykö wordpressistä valmiita sivupohjia webisivujen tekoon? En onnistunut sellaisia löytämään. Blogi ei ole vielä ajankohtainen. Teillä on hienot sivut ja olisi hieno jos WordPressillä voisin tuunata yhtä hienot!

  16. Janne Ruohisto (Author)

    Antti: Kiitos kommentista! Etherpad on oivallinen väline juuri tuollaiseen yhteisölliseen muistion työstämiseen reaaliaikaisesti.

    Jaana: Kiitos kommentista! Worpress pohjia kyllä löytyy. Googlaa vaikka WordPress + templates. Bongasin myös tällaisen blogikirjoituksen aiheesta: http://www.markusossi.fi/kolme-hyvaa-wordpress-teemaa/. Jos alkaa tuunaamaan Worpressillä omia yrityssivuja, on hyvä ottaa avuksi joku joka osaa niitä säätää.

    Jos joku tämän sivun lukijoista tarjoaa Worpressin tuunaamispalveluja, niin nyt on oiva tilaisuus mainostaa palvelujaan vaikka tässä alla. :)

  17. Leni Grünbaum

    Ehdin vasta nyt tutustua paremmin luetteloosi ja itselleni kiinnostavimpiin työkaluihin. Loistava lista, suurkiitos siitä, Janne!

  18. A-hti

    Miksi valitsit yrityksen sivujen työkaluksi mieluummin WordPressin etkä IGooglea, joka myös on ilmainen ja käsittääkseni myös erittäin helppokäyttöinen työkalu isonkin joukon käyttöön?

  19. Janne Ruohisto (Author)

    @A-hti, WordPress on erittäin helppokäyttöinen blogialusta, jolla yritys voi loihtia blogin lisäksi myös kotisivut. iGoogle on henkilökohtainen etusivuni, johon kokoan syötteitä eri lähteistä, joita seuraan.

  20. Jenni

    Scrumy kiinnostaa kovasti. Pystyykö muistilappuihin lataamaan liitetiedostoja? Tämä ominaisuus olisi tosi hyödyllinen suunnittelemassamme projektinhallintakuviossa, jossa jokaiseen tehtävään liittyy enemmän tai vähemmän taustamateriaalia.

  21. Janne Ruohisto (Author)

    Jenni, Scrumyyn ei voi ladata liitetiedostoja. Niiden jakamiseen tarvitaan muuta välineet. On lukuisia vaihtoehtoja. Dokumentteja ei oikein voi vältää, mutta pyrkisin kuitenkin minimimoimaan dokumenttien määrän ja siirtymään jos suinkin voin wikipohjaiseen työskentelyn. Dokumentit jäävät lojumaan eri kansioihin ja niistä tulee eri versioita eikä kukaan pysy perillä. Wikissä kaikki on ajantasalla samassa paikassa.

  22. Pohja näiltä kaikilta jäi puuttumaan.
    Eli se ikuinen selainsota, millä näitä kaikkia palveluita käyttää. Jos käytössä on IE, niin Firefoxista on varmasti apua ja sen asentaminen kannattaa.
    Mutta jos käyttää nettiä todella paljon joka päivä ja haluaa säästää aikaa, niin oikea valinta on Opera. Siinä toimii niin hiirieleet, kuin välilehtihistoriakin ilman lisäpalikoiden metsästystä. Myös RSS-lukija-ominaisuus on kätevä. Ainoa negatiivisuus tulee joidenkin googlen palveluiden huonosta toimivuudesta.

Comments are now closed for this article.

 Related Posts