Intunex Oy

Google+ haastaa Facebookin – ensikokemuksen plussat ja miinukset

Google+ on yhteisöllinen viestintäympäristö, jonka sanotaan olevan luotu tappamaan Facebook. Toistaiseksi käyttäjäksi pääsee vain kutsua vastaan, mikäli Google sallii. Google annostelee menossa olevan testivaiheen kutsujen läpimenoa tiukasti. Itse sain kutsun piireihin Jaana Nystömilta – kun satuin olemaan verkossa oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Google+:n veikein toiminto on piirit. Jokainen voi laittaa ihmisiä mielensä mukaisiin piireihin, joille jakaa sisältöä. Kun olet luokitellut ystäväsi ja tuttusi eri piireihin, voit sitten jokaisen viestin kohdalla määrittää, mille piireille kyseinen viesti näkyy. Piirit eivät ole ryhmiä, vaan jokainen luo omat piirinsä. Piirit menevät ristiinrastiin. Muut ihmiset voivat myös olla laittamatta sinua vastavuoroisesti mihinkään piiriin, vaikka sinä jakaisitkin sisältöä heille. Siinä missä Twitterissä valitaan henkilöt, joiden sisältöä haluaa seurata, Google+:ssa valitaan henkilöt, joille itse haluaa jakaa sisältöä. Voit liittää piireihin kenet tahansa, eikä heidän tarvitse olla ystäviäsi tai kontaktejasi kuten Facebookissa ja Linkedinissä. Google+:ssa jokainen voi tavallaan valita yleisönsä omille jutuilleen. Entä jos sinut tempaistaan johonkin yleisöön, jossa et haluaisi olla, jonkun juttuja jota et haluasisi kuunnella? Onneksi käyttäjä voi myös kieltäytyä ottamasta vastaan jonkun henkilön sisältöä blokkamalla henkilön. (*Tähän tarkennus kommenteissa alla. // JR 7.7.2011 klo 9:48)

Tämä piirileikki on innovatiivisuudessaan jopa kokeneelle someilijalle ensituntumalla vaikea hahmottaa. Suurin pelkoni on että se on liian vaikea peruskäyttäjälle. Parasta piireissä taitaa olla se, ne voivat monen kohdalla madaltaa kynnystä osallistua, koska piirit on pieniä ja itsensä päättämiä: enää ei tarvitse jakaa kaikkea kaikelle kansalle kuten Twitterissä ja Facebookissa. Lisäksi piirien ehdoton vahvuus on se, että niiden avulla jokaisen on vihdoinkin helpompi pitää erillään eri roolit kuten työ- ja vapaa-aika jne.

Itse aktiivisena facebookkaajana, twiittaajana ja yrittäjänä, joka joutuu myös huolehtimaan omista sanomisistaan, olen huomannut, että piirini ovat täysin sekoittuneet Facebookin ja Twitterin myötä. Nykyään jaan Facebookissakin kaikki viestit sillä ajatuksella, että viesti voi olla huomenna vaikka Hesarin etusivulla. Jos ei oteta huomioon luottamuksellista yritysviestintään tarkoitettuja rajattuja ja maksullisia viestintäympäristöjä (xTune, Yammer, yritykswikit) minulla on ollut käytännössä vain kaksi piiriä: täysin avoin piiri – Twitter, jossa on noin 1300 seuraajaa sekä rajatumpi luottopiiri – Facebook, jossa noin 300 ystävää, niin asiakkaita kuin serkkuja kuin exiä. Silti olen oppinut sellaisen periaatteen, että olen avoin ja rehellinen oma itseni kaikessa some-viestinnässä, niin etten tavallaan pyllistele eri juttuja eri suuntaan. Ja se on tuntunut hyvältä.

Vaikka itsensä määrittämissä piirissä uskaltaa helpommin avata oman suunsa, voi pienet piirit myös nostaa kynnystä osallistua, koska keskustelun pirstaloituminen pieniin piireihin on tehottomampaa ja vähemmän vaikuttavampaa kuin avoimemmilla vesillä. Itse haluan usein jakaa viestini mahdollisimman monelle, ja se harmittaa, jos viesti näkyy vain pienelle piirille. Ihmiset jakavat sisältöä, jos he tietävät, että sisällöllä on lukijoita. Ohjaan monesti keskusteluja sähköposteista tai Linkedinin inmailista avoimille vesille, jos arvioin että viestintä on tehokkaampaa koko ryhmässä eikä pienessä piirissä. Luottamuksellisempia piirejä varten meillä on käytössä yrityksille suunnatut (maksulliset) palvelut, kuten Yammer, Dealmachine, Scrumy ja xTune.

Yksi mahdollisuus on, että Google+ tulee syömään käyttäjiä Yammerin ja Socialcastin kaltaisilta palveluilta, joissa on organisaatiorajat ylittäviä yhteisöjä, joissa on luottamuksellista ammatillista viestintää, jota ei haluta viedä Facebookiin. Google on maineeltaan parempi ja luottavampi kuin Facebook ja saattaa houkutella käyttäjiä yrityspuolen sovelluksista. Google+ voisi jo nyt toimia esimerkiksi organisaatiorajat ylittävien ammatillisten pienien piirien, työryhmien tai parvien viestintäympäristönä. Ehkä näämme jossain vaihessa kytköksen xTunen ja Google+:n välillä? :)

Joka tapauksessa kokemus pienen harjoittelun jälkeen on hyvä ja uskon, että G+on todellinen uhka Facebookille. Jos edelläkävijät vetävät riittävän määrän seuraajia mukanaan ja saavutetaan jonkinlainen kriittinen massa, niin Facebookin selkäranka voi taittua ja monen haaveilema joukkopako Facebookista saattaa toteutua.

Ensikokemus on selvästi plussan puolella.

About Janne Ruohisto

Janne Ruohisto, M.Ed., is the CEO and founder of Intunex. His background is in human resource development and talent management with a broad experience in utilizing information technology. Janne has participated in developing several web-based applications and collaborative environments to support learning and professional development since 1999. He started Intunex in 2008 with a mission is to help people work smarter together.
Posted on Hei 7th, 2011 Uncategorized  ,  ,  ,  ,  ,

3 Comments

  1. Janne Ruohisto (Author)

    Lisätään vielä tarkennus edelliseen, että jos joku lisää sinut omaan piiriinsi et ala samaan hänen sisältöä pääviestivirtaasi automaattisesti. Viestit tulevat kuitenkin erilliseen ”Uudet” viesit virtaan sekä sinulle tulee niistä notifikaatio: henkilö x haluaa jakaa sinulle sisältöä. Eli siis ei tarvitse välttämättä itse lisätä toista omaan piiriinsä ja silti vastaanottaa sisältöä häneltä. Siinä mielessä piirisuhteet ovat yhdensuuntaisia. MInulle kesti tuntitolkulla ymmärtää tämä. Siihen nähden miten kauan minulla meni ymmärtää toiminto, niin en ihmettelisi että olen silti käsittänyt väärin :-D Joten en mene vielä takuuseen tästä ymmäryksestäni, mutta tässä käsityksessä juuri nyt vahvasti olen :-D

  2. Olen NIIN samaa mieltä:
    ”voivat pienet piirit myös nostaa kynnystä osallistua, koska keskustelun pirstaloituminen pieniin piireihin on tehottomampaa ja vähemmän vaikuttavampaa kuin avoimemmilla vesillä. Itse haluan usein jakaa viestini mahdollisimman monelle, ja se harmittaa, jos viesti näkyy vain pienelle piirille. Ihmiset jakavat sisältöä, jos he tietävät, että sisällöllä on lukijoita.”

    - Lisäisin tuohon että ihmiset jakavat sisältöä jos se heidän mielestään on sen arvoista! Eli G+ vaatii mietintää missä piireissä, vaiko julkisena, postauksiaan jakaa. Ja millaisia.

    Englanti on toki valtakieli jos haluaa tavoittaa kansainväliset markkinat tai vakavat toimijat myös omalla alueellaan: Kunhan hakutoiminto alkaa kunnolla pelata niin nykyajan ’lingua franca’ eli englanti noussee arvoonsa.

    Nyt jo pystyy kikkailemaan manuaalisesti Google+ -postausten aihe/sanahaun ainakin Chromeen, mutta lienee vielä odotettava palvelun avautumista kaikelle kansalle ennenkuin näemme mihin tästä toden teolla on markkinointimielessä.

    Business-sivujen testausta odotan kieli pitkällä…

  3. Venla huhtanen

    No miksi ei saisi olla facebookkia jos haluaa jutella siella kavereiden kanssa must Google on ihan sika outo paikka koska sieltä löytää vaan surkeeta tietoa mutta taas facebookissa voi vaikka jakaa juttuja ja jutlla kavereiden kanssa !!!

Comments are now closed for this article.

 Related Posts